Melding fra Nord-Gudbrandsdal Renovasjonsselskap

ngr

Fra 1.januar 2025 skal det brukes dunker for oppsamling av matavfall og restavfall i alle 6 kommunene i Nord-Gudbrandsdal.

NGR starter opp med å kjøre ut dunker til husholdningsabonnenter i Lesja kommune denne uken. Utkjøringen i Lesja ventes å pågå i 3 uker.

Alle abonnenter vil få 1 dunk til matavfall og 1 dunk til restavfall. Dunk til matavfall er på 140L og har grønt lokk. Størrelsen på dunk for restavfall vil følge den gebyrgruppen som abonnenten har valgt. Abonnenter med standardgebyr vil få en dunk på 240L, abonnenter med minstegebyr vil få en dunk på 140L og abonnenter med utvidet gebyr får en dunk på 360L. Dunk til restavfall har lokk i mørk grå farge (samme farge som dunken).

NGR vil levere dunkene på tunet eller nær boligen der det er framkommelig med lastebil. Der det ikke er framkommelig vil NGR levere dunkene der abonnenten i dag setter fram avfall på hentedagen.

Ny kildesortering innføres fra 1.januar 2025 og dunkene skal ikke tas i bruk før denne datoen. NGR kommer tilbake med informasjon om sortering, plassering av dunker på hentedagen, mm. Det vil ikke bli distribuert grå sekker til restavfall for 2025. For resten av 2024 nyttes grå sekker som er distribuert tidligere.

Ordningen med blanke plastsekker for husholdningsplast fortsetter som i dag.

NGR har tidligere annonsert at poser til matavfall vil bli delt ut sammen med dunkene, men slik blir det ikke i Lesja kommune.

Ruller med blanke sekker til plastavfall og ruller med poser til matavfall vil bli distribuert til abonnentene senere i høst.

Kontakt transportleder Knut Stene for mer informasjon. E-post: knut.stene@ngr.no, eller telefon 903 68 309.

Etter hvert kommer det også mer info på NGR sine nettsider, www.ngr.no.