Informasjon til husholdningene om ny renovasjonsordning i 2025

Kommunene og NGR innfører kildesortering av matavfall fra 1.januar 2025. Formålet er å øke andelen avfall som går til materialgjenvinning i tråd med nasjonale målsettinger.

Hva er nytt?

Alle abonnenter vil få dunk for oppsamling av matavfall. I tillegg går vi over til å bruke dunk for restavfall. Ordningen med grå NGR-sekker for restavfall går dermed ut.

I Sel og Vågå fortsetter ordningen med papirdunk, men vi bytter ut dagens dunk på 140L med en større dunk på 240L.

Ordningen med blank sekk for oppsamling av husholdningsplast fortsetter for alle.

NGR kjøper inn dunker, eier dunkene, kjører ut dunkene til alle abonnenter og sørger for vanlig vedlikehold av dunkene. Den enkelte abonnent sørger for renhold.

Sammen med dunk for matavfall vil abonnentene få utdelt en rull med poser for oppsamling av matavfall. Det skal brukes en egen type bionedbrytbare poser som NGR bestemmer. Vanlige plastposer skal ikke brukes. Det vil bli utarbeidet en veileder for sortering av matavfall og bruk av posene.

Abonnementsgrupper.

Som i dag blir det tilgjengelig volum på restavfall som bestemmer gebyrgruppe og gebyrsats.

Abonnementsgrupper 2024:

Gebyrgrupper

Gruppe A, normal sats

36 sekker pr år

Gruppe B, lav sats

24 sekker pr år

Gruppe C, høy sats

48 sekker pr år

Abonnementsgrupper 2025:

Gebyrgrupper

Gruppe A, normal sats

240L dunk til restavfall

Gruppe B, lav sats

140L dunk til restavfall

Gruppe C, høy sats

360L dunk til restavfall

140L dunk til matavfall

Abonnentene vil få utdelt dunker tilsvarende det abonnementet man står registrert med. Det vil bli anledning til å bytte abonnementsgruppe slik som kommunene praktiserer det i dag. NGR vil da bytte dunken for restavfall.

Henteruter fra 1.januar 2025.

Matavfall vil bli hentet hver 2.uke.

Restavfall vil bli hentet hver 4.uke.

Sekk for plastemballasje, og dunk for papir/papp i Sel og Vågå, blir hentet hver 4. uke.

Om kjøreruter, plassering av dunker, mm.

Krav til vegstandard, oppstillingsplass for dunker, mm., blir beskrevet i revidert renovasjons-forskrift. NGR vil stort sett kjøre henteruter langs de veiene som kjøres i dag. Det vil likevel bli søkelys på å effektivisere rutene, spesielt i områder der det er lange kjøreavstander og få abonnenter. Det vil også bli lagt vekt på et godt arbeidsmiljø for renovatørene.

Dunkene kan stå permanent på henteplassen eller abonnenten kan trille de ut på hentedagen.

På hentedagen skal avfall være klart til henting kl. 07.00. Sekker og dunker plasseres på et plant underlag. Håndtak på dunkene skal vende mot renovatørene. Abonnentene fjerner hindringer, brøyter snø og strør glatt underlag ved behov. Renovatøren skal kunne trille dunkene fram til bilen uten hindre, betydelige høydeforskjeller eller terskler/ trinn. Med hindre menes f.eks grøfter, grinder og trapper. Med terskler menes høydeforskjeller over 10 cm.

Henteavstand for dunker skal være max 5 meter, målt fra ytterkant veg eller ytterkant fortau.

Om å dele på dunker.

To eller flere abonnenter kan nytte felles dunker der det er naturlig. For restavfall vil abon-nentene få samme tilgjengelige volum som om man hadde egen dunk. Matavfall er tungt, så her vil det bli brukt dunker på 140L også ved fellesløsninger. Ta kontakt med din kommune dersom du ønsker felles dunk.

Hytterenovasjon.

For hytterenovasjon gjelder fortsatt en bringeordning der hytteeiere leverer papp/papir, glass- og metallemballasje fra mat- og drikkevarer og restavfall til selvbetjente returpunkt. Hytteeiere kan også nytte miljøstasjonene og levere avfall her på samme betingelser som fastboende.

Fra 2025 vil det bli etablert tilbud om utvidet kildesortering i hytteområder av noen størrelse. Her vil man kunne levere matavfall og plastemballasje til utplasserte beholdere.

Annet.

Noen abonnenter har et lager av ubrukte NGR-sekker for restavfall fra tidligere. NGR sin innstilling til kommunene er at sekkene skal kunne brukes til å levere restavfall på miljø-stasjonene ut 2026. Det blir ikke mulig å levere sekker med restavfall på henteruta.

Det vil fortsatt bli anledning til hjemmekompostering etter gitte retningslinjer.

For bygging av leskur for dunker vises det til eget infoark.

Mer info:

Kontakt Nord-Gudbrandsdal Renovasjonsselskap IKS,