Årets Lesjaambassadør 2024: Her er kandidatene i gullfinalen

Juryen har bestemt seg for tre kandidater som går videre til gullfinalen om å bli Lesjaambassadør 2024.

Dette er: Lesjaskog friluftsbarnehage. Marius Ulekleiv og Guri Sørumgård Botheim

Lesjaskog friluftsbarnehage Lesja kommune
Kandidat til årets lesjaambassadør 2024 Marius Ulekleiv - Klikk for stort bildeMarius Ulekleiv Marius Ulekleiv
Bilete av forfattar Guri Sørumgård Botheim - Klikk for stort bildeGuri Sørumgård Botheim Benedikte Skarvik

En av disse tre blir årets Lesjaambassadør – hvem av dem er det du som bestemmer.

Her kan du stemme på din kandidat

“Jeg er stolt over at vi år på år har gode kandidater til Lesja-ambassadørprisen”, sier ordfører Mariann Skotte. “Det viser at vi har en kommune som har innbyggere som gjør det lille ekstra som er med å markedsføre kommunen vår.  Årets kåring viser også at utflytta lesjnger er med å sette kommunen på kartet gjennom engasjement i ulike saker. Nå vil jeg bare oppfordre publikum til å være aktive til å avgi stemme på Lesja kommune sin heimeside. Det er en stemme pr mobil eller datamaskin. Jeg skjønner det kan være vanskelig å velge, for det er tre veldig gode kandidater å stemme på. Avstemmingen avsluttes fredag 19. juli kl 24.00. Tidligere år har det vært svært få stemmer som har skilt kandidatene. ”
Markering av Lesjaambassadør 2024 vil bli diskutert sammen med den aktuelle vinner.

Her er begrunnelsen for hvorfor disse tre ble valgt til å være med videre:

Lesjaskog Friluftsbarnehage

Barnehagen får mange godord for den kvaliteten og for det gode miljøet den skaper for barn og foreldre. Det som gjør barnehagen til en god kandidat som Lesja-ambassadør, er alle bildene og videoene de legger ut om aktivitetene de gjennomfører som har nådd mange seere. Bildene viser fram bygda gjennom besøk og aktiviteter. Denne aktiviteten på sosiale medier er med å markedsfører bolyst i Lesja uten at barna sin identitet blir vist. I tillegg har barnehagen utmerket seg med sine metoder, slik at den brukes som eksempel i undervisning på Høyskoler.

Marius Ulekleiv

Marius Ulekleiv er en innfødt lesjing som har satt psykisk helse på agendaen i Norge. Han har vært åpen om sin oppvekst, jobb og sine dagligdagse utfordringer.  I dag reiser Marius rundt og holder foredrag om dette temaet, samt at han er å høre i podkast og radioprogram. Marius har fått tildelt Politiforums Ærespris 2022 Han profilerer at han er fra Lesja og legger bilder fra heimkommunen på Instagram.

Guri Sørumgård Botheim

Guri er forfattar frå Lesja. Åleine og i lag med andre har ho gjeve ut både romanar og ei diktsamling. Det som gjer Guri aktuell som Lesja-ambassadør i år, er den nye romanen hennar, Høgfjellsmeldinga, som tek opp det dagsaktuelle temaet om kven som har rett til å bruke fjellet. Her blir det sett spesielt fokus på villreinen sine leveområde. Gjennom boka og også gjennom foredraga hennar om boka landet rundt, marknadsfører Guri heimtraktene sine.

Slik kan du være med på å bestemme en vinner:

Gå inn på denne lenken og gi din stemme. Dette må skje før midnatt 19. juli. Etter dette blir vinneren offentliggjort. Tid og sted for prisutdeling blir gjort kjent på et senere tidspunkt.