Ansvar for husnummer på hus og hytte

Adressenummerskilt er avgjørende for at bl.a. nødetater kan finne frem. Det er boligeiers eget ansvar og plikt å kjøpe og sette opp husnummer på hus eller hytte.

Illustrasjon av ønsket format på husnummerskilt - Klikk for stort bilde

Lesja kommune har gjort en stor jobb for å få adressert alle boliger i kommunen. Det gjenstår noen adresser, særlig i fjellområder hvor vi ikke får adressert, før eiendommen bygget er knyttet til er tinglyst.

I forbindelse med masse-adressering er boligeier blitt opplyst om at de selv har ansvar for å sette opp adressenummerskilt og at det må være gjort innen et år ellers vil det medføre pålegg.

For veiledning til adressenummerskilt se kartverkets adresseveileder avsnitt 11.3.3

Viser også til "Forskrift for namnsetting, adressering og adresseforvaltning, Lesja kommune, Oppland":

Kommunens forvaltningsavdeling har ansvar for å tildele adresse og dermed registrere vegnavn og nummer i eiendomskartet (matrikkelen). Teknisk avdeling har ansvar for å sette opp vegskilt (vegnavn).