Slik søker du om deling av eiendom/tomt

Søknad om deling av eigedom må fremjast skriftleg overfor kommunen. Søknaden må vera underteikna av alle som er eigarar eller som er tilkjent eigarrettar til dei berørte eigedommane.

Firmaattest av nyere dato må leggjast ved søknaden i dei tilfelle der søkjar er eit firma. Det skal kun være én søker/kontaktperson til saken.

Søknaden må innehalde:

Relevante forhold som må avklares i søknaden kan være:

• tomteutnyttelse både for tomt som søkes fradelt, og for gjenværende tomt
  • størrelse på uteoppholdsareal for tomtene
  • avkjørsler, atkomster og parkeringsløsning for eiendommene
  • oversikt over vann- og avløpsledninger som krysser eiendommene
  • om det er behov for forhåndsuttalelse fra andre kommunale etater/myndigheter. Dette må i så fall vedlegges søknaden. F.eks jordlovsvedtak (ta kontakt til landbrukskontoret for veiledning)
  • søknad om dispensasjon, hvis tiltaket ikke er i samsvar med reguleringsplan eller lov. Les mer om generelle regler for dispensasjon her
  • søknad om mindre reguleringsendring hvis ikke eiendomsgrenser stemmer med juridiske grenser i reguleringsplanen

Send søknad til Lesja kommune

• Digitalt: postmottak@lesja.kommune.no