Hva skjer etter at du har søkt?

Trinn 1 - Enkel gjennomgang av saken

Er det mangler i saken, blir rekvirenten/kontaktperson orienter om dette i form av et mangelbrev. Hvis ikke kommunen får tilsendt manglende dokumentasjon vil der fra og med mangelbrev nr. 2 bli oppkrevd et gebyr i henhold til kommunen sitt gebyrregulativ.

Trinn 2 - Vedtak etter plan- og bygningsloven

Når saken er komplett vil kommunen fatte et vedtak. Orientering sendes til søker/rekvirent. Faktura for vedtak faktureres på vedtakstidspunktet.

I noen saker er tillatelsen til deling gitt med betingelser. Dersom vi har stilt betingelser i delingstillatelsen, må betingelsene være oppfylt før kommunen kan starte andre del av prosessen (oppmålingen). Eksempler på betingelser kan være krav om riving av bygning, eller krav om tinglysing av en rettighetserklæring. En rettighetserklæring er et dokument som gir en eiendom eller kommunen rettigheter på en annen eiendom. Eksempler på forhold som kan sikres i en rettighetserklæring er atkomstvei over annen eiendom eller vann- og avløpsledninger over annen eiendom.

Trinn 3 – Oppmålingsforretning (matrikkelloven)

Hvis vi gir tillatelse til å dele eiendommen, vil saken bli behandlet etter matrikkelloven: Oppmåling av nye grenser (oppmålingsforretning), matrikkelføring av resultat fra oppmålingsforretning, tinglysing av ny eiendom med nytt gards- og bruksnummer. Partene blir varslet om oppmålingsforretning og har derved mulighet for å være til stede og bekrefter de nye eiendomsgrensene.  Der er klagefrist på tre uker fra matrikkelbrev/orientering om matrikkelføring er mottatt av partene. Faktura for oppmålingen og matrikuleringen faktureres samtidig. Tidspunkt for oppmålingsforretning avtales med rekvirent.

Dersom eiendommen har en tinglysningssperre/urådighet, må eier av urådigheten samtykke til deling av eiendommen.